De Volvo 850 kwam op de markt in 1991 als luxe middenklasser. In het begin enkel als sedan, maar vanaf 1993 werd deze ook leverbaar als stationwagon. Tegenwoordig staat de Volvo 850 als klassieker in het Onschatbare Klassieker Jaarboek en kan daarmee worden gezien als een klassieker in wording. Zowel de sedan als de stationwagons uitgevoerd in T5 en T5-R worden gezien als klassieker. Waarbij de 850 T5-R als meest gewilde auto wordt gezien met waardes tot € 45.000,- in A-staat (winnende concoursstaat).
2 november 2014
Besproken youngtimers
De Volvo 850 beschikte over de nieuwe en ongewone ( over de lengte ingebouwde en dus plaatsbesparende) vijfcilindermotor en over een aantal wereldprimeurs. De standaarduitvoering bestond niet alleen uit een Deltalink-achteras voor de verbetering van het rijgedrag, maar ook over gordels die zich automatisch aan de lichaamsgrootte van de bestuurders aanpassen. SIPS, de impactbegrenzing opzij die voor het eerst in een personenauto werd ingebouwd, vormde een nieuwe maatstaf op het gebied van veiligheid. Na een facelift kwam in 1996 de Volvo V70 als opvolger van de Volvo 850.
Technische gegevens Volvo 850
Type | T5-R |
Bouwjaren | 1994-1996 |
Bouwwijze | 5, in lijn |
Cilinderinhoud | 2319 cc |
Brandstof | benzine |
Aandrijving | voor |
Vermogen | 240 pk/5600 tpm |
Koppel | 330 Nm/3000 tpm |
Lengte | 472 cm |
Breedte | 176 cm |
Hoogte | 143 cm |
Wielbasis | 267 cm |
Massa | 1490 kg |
Topsnelheid | 245 km/h |
Acceleratie | 7,0 s |
Prijs | € 46.966 |
Productieaantal | 1360522 (Volvo 850) |
Youngtimerverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen