De Fiat Barchetta; Italiaans boegbeeld onder de Roadsters

Geplaatst op vrijdag 27 september 2019 in Besproken auto's Blog

Roadsters zijn geliefd bij menig sportwagenfanaat en de geschiedenis van deze doorgaans zeer betaalbare sporwagens kent zowel hoge pieken als diepe dalen. Van alle geïntroduceerde roadsters is de Fiat Barchetta wellicht de meest succesvolste variant en een interessante youngtimer!

De roadster is een sportieve en relatief betaalbare tweezitter voor puur rijgenot. Roadsters zijn vaak leuk om te zien en vooral een groot plezier om in te rijden!

Het Verenigd Koninkrijk was pionier in de ontwikkeling van de roadster. Geplaagd door tegenslagen zoals de oliecrisis in de jaren zeventig en concurrentie van de ‘hot hatch’, een sportief en betaalbaar alternatief dat met name voor gezinnen een stuk praktischer is, leek de roadster voorgoed uit te sterven. Maar gelukkig bouwen diverse autofabrikanten nog altijd roadsters.

Mazda MX-5

Na de oliecrisis was het Mazda dat In 1989 nieuw leven blies in de roadster. Het ging wereldwijd weer beter met de economie en de Japanners zagen hun kans schoon voor de ontwikkeling van de Mazda MX-5. De auto bleek mede dankzij zijn prijs wereldwijd een hit en daarom kon het niet uitblijven dat andere autofabrikanten ook aan de slag gingen met hun eigen roadster.

Zo volgde niet veel later de introductie van onder meer de MG F, BMW Z3 en Alfa Romeo Spider. Of deze laatste auto ook tot het roadster rijtje gerekend mag worden zijn de meningen trouwens over verdeeld.

Bron afbeelding: Wikimedia Commons

 

Fiat Barchetta

Fiat kent een rijke historie als het gaat om het bouwen van betaalbare sportwagens. Met de Fiat 850 Spider, de 124 Spider en de X/9 had de autofabrikant als geen ander de expertise in huis om de ideale betaalbare roadster te ontwikkelen. Dit mondde in 1995 uit in de lancering van de Fiat Barchetta.

Vrij vertaald betekent ‘barchetta’ in het Italiaanse ‘bootje’, wat verwijst naar de vormgeving van deze sportwagen. De Barchetta moest goedkoper worden dan de BMW Z3 en de Mazda MX-5, waardoor achterwielaandrijving geen optie was. Om toch dezelfde rijervaring te creëren gebruikte Fiat het platform van de destijds nieuwe Punto. Deze was namelijk een stuk lichter dan het Tipo onderstel dat eerder voor de Alfa Romeo Spider werd gebruikt. Het Punto onderstel maakte de Barchetta een stuk compacter zonder dat de cabine te krap zou worden.

De Barchetta kreeg een eigen uniek dashboard en interieur. Daarbij slaagde Fiat erin om ondanks zijn eenvoud toch een chique sportwagen op de markt te brengen. De technische kenmerken kunnen natuurlijk niet vergeleken worden met andere Italianen zoals Ferrari of Lamborghini. Toch kregen Barchetta-bezitters genoeg waar voor hun geld.

De 1.8 viercilinder motor had dankzij ‘variabele kleptiming’  131 pk en maakte van de Barchetta een vlotte sportwagen. In vergelijking met de basisuitvoeringen van de Mazda MX5 en de Z3 was de Fiat Barchetta de snelste roadster van allemaal.

Ondanks de hoge verkopen van de Barchetta in de jaren negentig wist Fiat de roadster niet rendabel te maken. Toen de vraag naar de roadster vervolgens vanaf 2000 afnam kwam er in 2005 definitief een einde aan de productie.

Fiat Barchetta

Bron afbeelding: Wikimedia Commons

Uw Youngtimer Roadster verzekeren

Bent u de trotse eigenaar van een leuke Youngtimer Roadster, maar zoekt u nog een geschikte verzekering? Op onze website vindt u meer informatie over onze dekkingen of kunt u direct uw premie berekenen.

Social Media

Aanmelden nieuwsbrief