Wat te doen bij een lekke band onder uw youngtimer?

Een lekke band onderweg kan iedereen helaas overkomen. De meeste mensen zijn geneigd om dan de direct de wegenwacht te bellen. Wij zijn er van overtuigd dat u na het lezen van dit artikel dit zelf kunt oplossen. We bespreken stapsgewijs wat u moet doen wanneer uw youngtimer een lekke band krijgt en u deze zelf kunt verwisselen.

Stomme pech of te lang gewacht?

Een lekke autoband onderweg kan helaas iedereen overkomen. Er zijn verschillende manieren hoe dit kan gebeuren. Soms slijten uw banden doordat u er te lang mee heeft doorgereden, maar vaak is het gewoon stomme pech. Misschien bent u wel door iets scherps gereden, zoals een spijker of een glasscherf. Dit is niet te voorkomen en kan op ieder moment gebeuren.

Hoe herkent u een lekke band onderweg?

Tegenwoordig worden auto’s voorzien van banden met een ingebouwde sensor die de luchtdruk kan meten. Wanneer deze sensor oppikt dat er niet genoeg lucht in de band zit, krijgt de bestuurder een melding doormiddel van een waarschuwing of brandend lampje in het dashboard. Met name de oudere generaties youngtimers beschikken echter niet over deze techniek.  U kunt merken dat uw band lek is doordat de auto zwaarder stuurt en naar een kant begint te trekken. Wanneer de band lek is hoort u vaak een klapperend geluid.

Als u voelt dat uw band lek is kunnen wij aanraden om het stuur stevig vast te houden en de alarmlichten aan te zetten. Hierna kunt u opzoek gaan naar een veilige plek waar u de band kunt verwisselen. Zorg dat dit niet het verkeer belemmerd en denk om de veiligheid van u en de passagiers. Dit kan helpen doormiddel van een hesje en een gevarenbord.

Uw band verwisselen in 5 stappen

  • Veilig parkeren: Met de alarmlichten aan gaat u opzoek naar een veilige plek om te stoppen. Een parkeerplaats bij een tankstation is de beste optie, maar als u dat niet red is een parkeerhaven ook prima.
  • Het gereedschap: Controleer of u over alle benodigdheden beschikt. Dit zijn de spullen zoals het reservewiel/thuiskomertje, krik en wielmoersleutel. Wanneer u niet over deze spullen beschikt zult u als nog de pechhulp/ wegenwacht moeten bellen.
  • Verhoog de auto: Draai de wielmoeren van het betreffende wiel alvast een beetje los. Plaats de krik vervolgens onder de draagbalk. Het is van belang dat de krik op een stevige en platte ondergrond staat. Vervolgens verhoogt u de auto minimaal 2 tot 4 centimeter of totdat het wiel loskomt van de grond.
  • Verwijdering van het wiel: Draai vervolgens de wielmoeren volledig los en haal het wiel van de naaf af. Bevestig nu het reserve wiel en draai de wielmoeren, kruislings met de hand vast.
  • Vastdraaien van het wiel: Laat de krik weer zakken en verwijder deze onder de auto vandaan. Nu draait u de moeren weer vast met de wielmoersleutel en gebruik hierbij veel kracht. Als laatst moet u niet vergeten een dubbelcheck te doen en het materiaal en de lekke band weer in de auto leggen.

Voer de bovenstaande stappen in alle rust uit. U hoeft niet de pitstop recordtijd van de Formule 1 neer te zetten. Vervolgens rijdt u rustig naar huis of naar de dichtstbijzijnde garage.

youngtimer-lekke-band

Wees verzekerd van een goede schadevergoeding

Met een lekke band is de kans nog groot dat u er zonder ernstige schade uit kan komen. Bij een klapband is dat een ander verhaal. In dat geval is de kans op schade vele male groter. Dit komt mede door de impact van de klapband, maar vooral doordat de auto op dat moment nog slecht te besturen is en de kans op een (eenzijdige) aanrijding groot is. Bij Youngtimer-verzekering.nl bent u verzekerd van schadevergoeding bij dit soort ongevallen. Wij leveren maatwerk en kiezen voor persoonlijk contact.

Geplaatst op

Youngtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.