De Audi TT – Einde onderscheidende sportcoupé

17 mei 2023

Besproken youngtimers

De Audi TT is officieel niet meer verkrijgbaar, waarmee een einde is gekomen aan een klassieker van het merk met de vier ringen. Vooral de eerste generatie werd door zijn herkenbare vorm populair en viert in 2023 zijn vijfentwintigjarig jubileum.

Audi maakte de afgelopen jaren meermaals kenbaar dat het zich de komende jaren meer wil richten op elektrisch aangedreven auto’s en dat de TT voorlopig niet in deze strategie zou passen. Inmiddels lijkt het doek voor deze Duitse sportcoupé definitief gevallen. In april van dit jaar werd duidelijk dat de meest recente versie van de Audi TT niet meer te configureren is op de website van Audi. 

Van de drie generaties van de TT was de eerste (N8) veruit de populairste. Dit model werd vijfentwintig jaar geleden op de markt gebracht en lijkt voorbestemd om een klassieker te worden.

1242

Audi TT N8

In 1995 presenteerde Audi de conceptauto van de TT op de IAA in Frankfurt. De designafdeling van Volkswagen in het Amerikaanse Californië was verantwoordelijk voor het bijzondere design van de sportcoupé. De ronde vorm van de daklijn die doorliep in de voor- en achterkant in combinatie met de relatief kleine cabine onderscheidden de TT van andere sportcoupés uit die tijd. Het design was geïnspireerd door Bauhaus, een Duitse designschool waarbij geometrie, eenvoud en industriële uitstraling voorop stonden.

De conceptauto werd dusdanig enthousiast ontvangen door pers en publiek dat Audi besloot deze in serie te gaan produceren en onder de naam TT op de markt te brengen, ontleent aan de fameuze Tourist Trophy (TT) motorrace op Ilse of Man. 

In 1998 kwam TT N8 op de markt en waren mensen vooral positief verrast dat de uiteindelijke versie weinig verschilde van het originele concept. Binnenin kenmerkt het design van de TT zich door de ringvormige ventilatorroosters, die doen denken aan straalmotoren.

De TT is een 2+2 op een verkort platform waar de Audi A3 en Volkswagen Golf V op staan. Een jaar na de introductie van de sportcoupé bracht Audi de TT Roadster op de markt om daarmee ook de cabrioliefhebbers te bedienen. 

De N8 werd bij de introductie voorzien van een 1,8-liter turbomotor die via de voorwielen 180 pk op de weg bracht. Diezelfde motor kon ook 225 pk genereren en werd in dat geval standaard voorzien van Audi’s Quattro-aandrijving. In 2003 volgde nog de V6, een 3,2-liter motor met 250 pk en vierwielaandrijving. 

Verkoop TT kent stroeve start

In eerste instantie kende de Audi TT N8 een stroeve start. Het model was betrokken bij een aantal heftige auto-ongelukken, die veroorzaakt werden door stabiliteitsproblemen bij zeer hoge snelheden. Dit leidde ertoe dat Audi een terugroepactie voor de TT startte en met behulp van een nieuwe achterspoiler en een elektronisch stabiliteitsprogramma de problemen oploste. 

In de eerste twee verkoopjaren werden er in Nederland meer dan 800 sleutels voor de 8N uitgereikt. Uiteindelijk bleef de verkoopteller in Nederland voor deze versie steken op iets meer dan 3.000 stuks, een ongekend hoog aantal voor een dergelijk nichemodel. In totaal werden er wereldwijd van de N8 ongeveer 175.000 verkocht.

TT N8’s die te koop worden aangeboden hebben vaak vele kilometers op de teller staan en zijn mede daardoor nog relatief betaalbaar, met prijzen die rond de €5.000 liggen. Een enkele TT N8 met minder dan 100.000 kilometer op de teller wordt voor gemiddeld €10.000 aangeboden. De TT’s die destijds aan de terugroepactie ontsnapten zijn juist daardoor momenteel het meeste waard.

17 mei 2023

Besproken youngtimers

Youngtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen