De overgangsregeling voor youngtimers op wegenbelasting

De overgangsregeling is in het leven geroepen, nadat de MRB vrijstelling voor jonge klassiekers kwam te vervallen. Voor veel youngtimer eigenaren is het echter onduidelijk of zij ook in aanmerking komen voor deze regeling. In dit artikel leggen wij uit welke voorwaarden de Belastingdienst hieraan stelt en wanneer uw Youngtimer of semi-oldtimer dus in aanmerking komt voor het speciale kwarttarief. 

*Update 15 oktober 2021

Tot 2014 gold dat auto’s in Nederland van 25 jaar en ouder de oldtimerstatus kregen en daardoor vrijstelling genoten van wegenbelasting. Dit was de Nederlandse overheid echter een doorn in het oog en daarom werd besloten om de oldtimerstatus pas toe te kennen als een klassieker 40 jaar of ouder is. Dit betekende dat auto’s vanaf die leeftijd ook dan pas MRB (Motor Rijtuigen Belasting) vrijstelling krijgen.

Deze beslissing was vooral vervelend voor eigenaren van klassiekers die deze leeftijd nog niet hadden bereikt, zoals youngtimers en semi-oldtimers. Ter compensatie kwam de overheid daarom met een overgangsregeling, welke tegelijkertijd voor veel nieuwe onduidelijkheid zorgde. Hoe zit dat anno 2021 met deze regeling?

Waaruit bestaat de overgangsregeling?

Sinds 2014 is de overgangsregeling van kracht. Kort gezegd komt het erop neer dat u, wanneer uw klassieker in aanmerking komt, enkel het zogenoemde kwart-tarief aan wegenbelasting betaald.

Dat betekent een flinke korting voor veel klassiekereigenaren. Via de website van de Belastingdienst kunt u direct berekenen hoeveel wegenbelasting u exact moet betalen voor uw youngtimer.

Komt uw youngtimer nog in aanmerking voor de overgangsregeling?

Om met uw youngtimer in aanmerking te komen voor de overgangsregeling moet uw yountgimer of semi-oldtimer aan een paar vereisten voldoen.

Allereerst geldt de regeling alleen voor auto’s die enkel particulier worden gebruikt. Zo moet uw youngtimer op naam van een persoon geregistreerd staan en niet op naam van een bedrijf. Naast personenauto’s geldt de regeling ook voor busjes, campers en vrachtauto’s, zolang deze niet zakelijk worden gebruikt.

De tweede vereiste is dat uw klassieker op benzine rijdt. Voor youngtimers die rijden op diesel of LPG geldt de overgangsregeling niet.

De derde eis is dat uw youngtimer in gebruik is genomen vóór 1 januari 1988. Let op! De leeftijd wordt gemeten vanaf het moment dat de auto in gebruik is genomen, dus niet vanaf het bouwjaar. Deze peildatum staat vast en schuift dus niet op, naar mate de jaren vorderen! Dit betekend dat deze regeling alleen nog van toepassing is op youngtimers en semi-oldtimer die nu 33 jaar en ouder zijn.

Bijvoorbeeld
U heeft een Volvo 850 uit 1995. Komt u dan aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is helaas nee. Uw youngtimer is namelijk na 1 januari 1988 in gebruik genomen.

U heeft een Saab 900 uit 1987. Komt uw youngtimer in aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt.

Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen. Na 50 jaar vervalt bovendien ook de APK plicht.

Wegenbelasting overgansregeling

Verder heeft de overheid nog een andere belangrijke voorwaarde aan de overgangsregeling gesteld. Zo mag u in de wintermaanden december, januari en februari niet de weg op met de betreffende klassieker. Wel kan voor een rit naar een keuringsstation eventueel een uitzondering worden gemaakt. Gedurende deze periode mag uw youngtimer niet op een openbare parkeerplaats staan.

Overgangsregeling direct regelen

Vermoedt u dat uw youngtimer of semi-oldtimer ook in aanmerking komt voor de overgangsregeling? Dan kunt u via de website van de Belastingdienst het formulier ‘verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief overgangsregeling voor oldtimers’ invullen en opsturen. Houd er rekening mee dat de regeling pas in gaat op 1 januari van het nieuwe kalenderjaar. Er is dus geen sprake van terugwerkende kracht.

Wilt u uw youngtimer laten schorsen bijvoorbeeld vanwege een groots restauratieproject? Ook dan kunt u deze wijziging pas in het nieuwe kalenderjaar laten doorvoeren.

Bent u ondernemer en kunt u daarom geen gebruik maken van de overgangsregeling? Dan zijn er nog genoeg andere fiscale voordelen waar u wél gebruik van kunt maken. Welke leeftijd uw youngtimer ook heeft, een passende youngtimer verzekering mag in alle gevallen niet ontbreken.

Geplaatst op

Youngtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Reacties

  • Gerard
    23 september 2021

    Ik heb een Opel Astra uit 1998 dus 23 à 24 jaar oud.
    Is dit al een Youngtimer?

    • Mark Reus
      13 oktober 2021

      Beste Gerard,
      Uw reactie staat op het blog artikel over de overgangsregeling. Uw Opel Astra komt daar niet voor in aanmerking. Pas over 40 jaar is uw auto wegenbelastingvrij.

  • Herman van Leeuwen
    6 februari 2021

    Vraagje, ik heb een vw transporter diesel en ga die overschrijven van zakelijk naar privé en is 21 jaar oud, valt deze dan ook onder de young timers?

    • Mark Reus
      13 oktober 2021

      Beste Herman,
      Uw reactie staat op het blog artikel over de overgangsregeling. Uw Volkswagen Transporter komt daar niet voor in aanmerking. Pas over 40 jaar is uw auto wegenbelastingvrij.

  • Ron Nijhof
    25 januari 2021

    Vraag: mijn yountimer is van 1989, betekent dat, dat ik vanaf volgend jaar het kwart-tarief mag betalen (na aanmelding belastingdienst)?
    Oftewel; nu geldt als peildatum vóór 1 januari 1988 en schijft die datum dus ieder jaar een jaartje op??

    • Mark Reus
      1 februari 2021

      Beste Ron,
      Nee, de peildatum is vast en verschuift niet naarmate de jaren verstrijken. Deze auto uit 1989 zal dan ook nooit in het kwarttarief vallen. Pas na 40 jaar is deze auto wegenbelastingvrij.

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.