De overgangsregeling voor youngtimers op wegenbelasting

Het is alweer enige jaren geleden dat de Nederlandse overheid de regels voor wegenbelasting op oldtimers drastisch veranderende. De laatste wijziging betekende het einde van MRB vrijstelling voor veel eigenaren van klassiekers jonger dan 40 jaar. Om deze groep toch nog enigszins tegemoet te komen werd de overgangsregeling in het leven geroepen. Deze regeling is nog steeds van kracht, maar hoe zit dat ook alweer voor youngtimers?

Tot 2014 gold dat auto’s in Nederland van 25 jaar en ouder de oldtimerstatus kregen en daardoor vrijstelling genoten van wegenbelasting. Dit was de Nederlandse overheid echter een doorn in het oog en daarom werd besloten om de oldtimerstatus pas toe te kennen als een klassieker 40 jaar of ouder is. Dit betekende dat auto’s vanaf die leeftijd ook dan pas mrb vrijstelling krijgen.

Deze beslissing was vooral vervelend voor eigenaren van klassiekers die deze leeftijd nog niet hadden bereikt. Ter compensatie kwam de overheid daarom met een overgangsregeling, maar heeft deze regel wel tot enige onduidelijkheid geleid.

Waaruit bestaat de overgangsregeling?

Sinds 2014 is de overgangsregeling van kracht. Kort gezegd komt het erop neer dat u door de overgangsregeling ‘slechts’ 75% van het normale MRB tarief hoeft af te dragen, het zogenoemde kwart-tarief.

Dat betekent een flinke korting voor veel klassiekereigenaren, die momenteel maximaal €175 wegenbelasting betalen. Via de website van de Belastingdienst kunt u direct berekenen hoeveel wegenbelasting u exact moet betalen voor uw youngtimer.

Wanneer u in aanmerking komt voor de overgangsregeling

Om met uw youngtimer in aanmerking te komen voor de overgangsregeling moet uw auto aan een paar vereisten voldoen.

Allereerst betreft de regeling alleen voor auto’s die enkel particulier worden gebruikt. Zo moet uw youngtimer op naam van een persoon geregistreerd staan en niet op naam van een bedrijf. Naast personenauto’s geldt de regeling ook voor bussen en vrachtauto’s, zolang deze niet zakelijk worden gebruikt.

De tweede vereiste is dat uw klassieker op benzine rijdt. Voor youngtimers die rijden op diesel of LPG geldt de overgangsregeling niet.

De derde eis is dat uw youngtimer in gebruik is genomen vóór 1 januari 1988. Let op! De leeftijd wordt gemeten vanaf het moment dat de auto in gebruik is genomen, dus niet vanaf het bouwjaar. Zodra uw klassieker de respectabele leeftijd van 40 jaar bereikt hoeft u nog altijd geen wegenbelasting meer te betalen, omdat uw auto dan de oldtimerstatus krijgt.

Wegenbelasting overgansregeling

Verder heeft de overheid nog een andere belangrijke voorwaarde aan de overgangsregeling gesteld. Zo mag u in de wintermaanden december, januari en februari niet de weg op met de betreffende klassieker. Wel kan voor een rit naar een keuringsstation eventueel een uitzondering worden gemaakt. Gedurende deze periode mag uw youngtimer niet op een openbare parkeerplaats staan.

Overgangsregeling direct regelen

Vermoedt u dat uw klassieker ook in aanmerking komt voor de overgangsregeling? Dan kunt u via de website van de Belastingdienst het formulier ‘verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief overgangsregeling voor oldtimers’ invullen en opsturen. Houd er rekening mee dat de regeling pas in gaat op 1 januari van het nieuwe kalenderjaar. Er is dus geen sprake van met terugwerkende kracht.

Wilt u uw youngtimer laten schorsen vanwege bijvoorbeeld een groots restauratieproject? Ook dan kunt u deze wijziging pas in het nieuwe kalenderjaar laten doorvoeren.

Bent u ondernemer en kunt u daarom geen gebruik maken van de overgangsregeling? Dan zijn er nog genoeg andere fiscale voordelen waar u wél gebruik van kunt maken.

 

Geplaatst op

Youngtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.