Controversiële Duitse limousine interessante youngtimer

15 december 2023

Besproken youngtimers

Mark Reus

De BMW 7 Serie staat te boek als een van de fijnste limousines die ooit in Duitsland is gebouwd. De vierde generatie (E65) van deze auto staat vooral te boek als controversieel, maar wat buiten kijf staat is zijn uitstekende waarde als youngtimer.

De 7 Serie is het vlaggenschip van BMW. De derde generatie (E38) wordt door velen gezien als een van de beste auto’s die de Duitsers ooit hebben gemaakt. De vierde generatie (E65) had dan ook een zware taak om dit succes te herhalen.

1245

7 Serie gooit het roer om

Het was voor liefhebbers van het Bayerische merk even slikken toen in 2001 de E65 werd onthuld. In plaats van het slanke en elegante design dat zijn voorganger kenmerkte te evolueren, besloot het designteam onder leiding van Chris Bangle om voor een revolutie. De koplampen waren totaal anders dan al zijn voorgangers en de achterkant kreeg een vrij hoge kont. Het zorgde ervoor dat deze 7 Serie er vooral groter uitziet dan hij daadwerkelijkheid is. 

Ook binnenin was de styling compleet nieuw, waarbij het centrale instrumentenpaneel niet traditiegetrouw naar de bestuurder toe was gericht. Dat was het gevolg van de introductie van BMW’s iDrive-systeem, een revolutionair bedieningssysteem. 

De eerste generatie van de iDrive heeft een enkele draai- en drukknop waarmee een veelvoud aan knoppen op het dashboard werd vervangen. Samen met een kleurenscherm in het dashboard kunnen inzittenden verschillende functies van de auto bedienen. Bovendien is deze vierde generatie de eerste BMW die spraakbediening kreeg.

Het iDrive-systeem zorgde ervoor dat de traditionele versnellingspook werd vervangen door een hendel op de stuurkolom. In de middenconsole zijn twee bekerhouders te vinden. Verder zijn de bediengingselementen voor de stoelverstelling verplaatst van de zijkant van de stoel naar de binnenkant van de middenconsole, een keuze die eveneens op veel kritiek kon rekenen.

BMW-techniek tijd ver vooruit

Niet alleen het design was controversieel, de revolutie ging verder onder de motorkap. Deze 7 Serie kreeg een nieuwe V12 en een tweetal nieuwe V8-motoren, een op benzine en een op diesel. Naast het Valvetronic gaskleploze inlaatsysteem zijn deze motoren onder meer voorzien van Bi-Vanos variabele kleptiming. Bij de introductie van de E65 was er de 745i die met zijn V8 325 pk leverde, terwijl de V12 in de 760i maar liefst 438 paarden had. Ook had deze generatie drie zescilinder motororen, twee op benzine en een diesel.

De E65 kreeg ook ’s werelds eerste automatische zesversnellingsbak, geproduceerd door ZF. De versnellingsbak heeft naast de normale Drive-modus ook nog een Sport-modus en een Manual-modus.

Naast de standaard E65 is er ook de E66, voorzien van een verlengd onderstel, een gepantserde E67 en de op waterstof aangedreven E68 genaamd Hydrogen 7. Verder heeft Alpina op basis van deze generatie een B7 gemaakt.

Gecompliceerde BMW

In totaal zijn er tussen 2002 en 2008 wereldwijd 343.037 stuks van deze vierde generatie geproduceerd en zijn alle modellen van deze 7 Serie inmiddels youngtimer. In Nederland staan er op het moment van schrijven 79 occasions van deze generatie te koop. De prijzen liggen tussen  €1.500  tot €30.000.

Juist alle nieuwe techniek vormt de achilleshiel van de E65. Het is een vrij gecompliceerde auto, waarbij zeer ervaren en goede monteurs nodig zijn om zowel technische als softwareproblemen te repareren. Eigenaren bezitten echter een unieke 7 Serie die op meerdere vlakken de grenzen voor BMW heeft verlegd. 

15 december 2023

Besproken youngtimers

Mark Reus

Youngtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen